Tuesday, July 14, 2009

SAYA..AKU...ME...I...APA2 JE LA..YANG PASTI TETAP AKU

Sejak aku kecik..aku susah nak dapatkan sesuatu yang aku inginkan...kalau teringin sangat-sangat aku akan usahakan sendiri..maklumla aku bukan dari keluarga yang senang..nk berjalan-jalan ke tempat orang pun susah..ingat lagi masa aku tingkatan 2..Cikgu Manaf tanya samada aku nak masuk Kelab Memanah atau tidak..tak fikir panjang aku terus jawab nak sebabnya dengan joint Kelab Memanah aku boleh jalan2 satu Malaysia..masa tu la...memang tak dinafikan...bila aku jadi wakil sekolah..kemudian daerah dan kemudian negeri..aku dapat berjalan ke merata2 tempat..best sangat..sebab masa tu aku boleh pakai kasut sukan lawa..baju semua tajaan..t-shirt free..beg free..dapat elaun lagi...tapi langkah aku sebagai pemanah negeri sekerat jalan..tak nak ingat kisahnya..PAHIT..setakat itu tamatnya riwayat aku sebagai pemanah..

Aku ni berkawan dengan anak cikgu...kalau cikgu buat lawatan..mesti dia bawak aku sekali..mana2 dia pergi aku akan ikut...simpan duit semata-mata nak bayar duit rombongan...aku dulu pengawas..dapat biasiswa sekolah..masuk je sekolah..mintak buku akaun BSN dari cikgu untuk keluarkan duit beli baju pengawas pastu bayar yuran...cukup la.setahun dapat RM250...pergi sekolah bawa RM2..RM0.80 tambang bas..makan RM0.50...tapi aku masih boleh saving..buat beli novel (sembunyi2 masa tu)..baju sekolah setahun sepasang je...balik sekolah basuh..malam iron...kalau banding dengan sekarang..5 pasang sorang..hari2 tukar baju baru...susahnya aku masa tu...

Dulu aku tak pernah pergi tuisyen yang berbayar..cuma tuisyen math.tambahan jer..sebulan RM10 ngan sorang cikgu..lain2 tuisyen tu yang cikgu sekolah buat la..kalau aku tuisyen macam budak2 sekarang mesti sekarang ni...aku dah ????..heheheh..apa2lah kan...habis SPM aku mula merantau...menjadi perantau di Melaka selama 3 tahun..ingat nak sambung lagi tapi ada kekangan di situ..maka aku buat keputusan untuk hold dulu dan cari kerja..susah la ingat2 time belajar kat melaka dulu...setiap kali cuti semester aku akan simpan barang dalam bilik basuh..sekali tu bilik basuh bocor..habis semua baju2..buku2 aku basah..sedih sangat...

Pada aku..bila kita susah untuk memiliki sesuatu...kita akan lebih menghargainya..apa yang aku ada hari ini..atas usaha aku sendiri..biarlah orang nak cakap apa pun..yang penting aku dapatkan sesuatu dengan usaha aku..kalau rumah aku tak ada barang atau perabot yang banyak pun..aku dah puas hati..sebab aku beli dengan duit sendiri..kalau tak der sofa banyak2 pun..cukup la dengan L-shape yang aku ada..sebab tu pun aku tak duduk...kalau aku hanya ada meja jepun bukan meja makan yang banyak kerusi tu pun cukup la..sebab tu pun aku tak guna...tapi..sikap aku yang belum boleh aku kikis sampai hari ini...bila SELALU sangat orang sebut..temperature aku akan naik...jangan sampai aku keluarkan kata2 yang boleh menyakitkan hati..Ya Allah..berikanlah kesabaran kepada aku...(tengah praktikkan apa Datuk Dr. Fadilah Kamsah cakap)...maafkan semua orang...

Sekadar luahan rasa hati aku.....

No comments: