Thursday, May 20, 2010

BIDADARI HUJAN - NOOR AZZAHRA




SINOPSIS DARI JEMARI SENI
***************

Kasihan itu salah satu cabang cinta!

I

Tanpa diduga tatkala hujan sedang turun pada suatu pagi, aku terpanah dek kasmaran untuk pertama kali.
Dia Bidadari Hujan yang memayungi aku dengan payung cintanya! Aku terpesona pada kejelitaannya.
“Harap-harap esok pagi hujan lagi!” kataku sambil menghadiahinya senyum.
Matanya memanah hatiku dengan busur arjuna. Lalu hari-hari selepas itu, aku bukannya lagi Raimy Haidar yang dulu.

II

Hujan mencurah lagi. Diberinya aku sekaki payung.
“Macam mana saya nak pulangkan?”
Langkah dia terhenti. Aku menanti. Perlahan-lahan dia berpusing kembali menghadap aku.
Oh, dia bukannya Bidadari Hujan aku yang dahulu. Tingkahnya penuh pekerti senyumnya penuh erti.
“Simpanlah andai awak rasa mahu menyimpannya. Buanglah andai awak rasa mahu membuangnya.”

Apa jawab hati aku pada saat ini?

* * *

Tulisan NOOR AZZAHRA buat yang mahu mentafsir cinta dari sudut yang lain. Benarkah lelaki tidak halus hatinya dalam menzahirkan cinta? Bolehkah cinta datang buat kali keduanya? Tanyalah kepada Bidadari Hujan, biarkan dia yang menjawab semua persoalan anda itu!

KATA AKU TENTANG NOVEL INI........

pertama-tamanya..MEMANG BEST...aku suka..aku jatuh hati dengan novel ini..teragak-agak nak beli mulanya..tapi aku yakin dengan 'kelahiran' JS...tidak akan menghampakan aku..TAHNIAH BUAT NOOR AZZAHRA...

Rain @ Raimy Haidar...seorang lelaki yang sukar utk jatuh cinta..namum cinta pandang pertamanya buat Lia membuatkan dia tak nampak perempuan lain..Rain anak tunggal..sukakan hujan (sebab tu panggil Rain)..anak yang baik..seorang akauntan..wah..nice package tu kan..tapi 'kegembiraan' Rain dengan Lia berubah apabila nenek Rain meminta Rain untuk mengahwini Sufi..siapa Sufi ni ..anak org kaya mana plak kan..selalunya begitu la kan..bila keluarga nak jodohkan mesti anak orang kaya kan..tapi sangkaan aku meleset...siapa Sufi...nanti aku tulis..bukan cerita yer..tulis!!!..

Rain mulanya memberontak..menolak..macam2 la..tapi akhirnya mengalah dengan permintaan terakhir neneknya..bukan bermakna nenek Rain tak suka cinta pertama Rain tapi ada sebabnya...

Sufi..gadis yang baik..anak yang solehah..keluarga biasa2 saja..anak tunggal...tetapi ditinggalkan oleh sang tunang yang jauh di negara matahari terbit disaat2 bakal disatukan...kelukaan itu menjadikan Sufi 'sakit'...so..disebabkan terhutang budi dengan keluarga Sufi..nenek Rain nak langsaikan 'hutang' lamanya..

maka..kahwinlah Rain dengan Sufi tanpa kerelaan Rain dan Sufi sendiri..sedih..memang sedih saat malam pertama Rain dengan Sufi..Rain luahkan apa yang terbuku dihatinya..dan meminta Sufi tidak mengharapkan apa2 dari perkahwinan yang dibina..padahal Rain sendiri tak tau kisah Sufi...so Sufi mintak depa dapat 'berlakon' dengan baik di depan parents masing2...

masa Sufi pindah rumah Rain di PD..Rain langsung tak layan Sufi..sedih la wei..tambah2 masa Rain tak beli makanan untuk Sufi..sepanjang di PD..memang Rain ni Kerek la ngan Sufi..apa yang Sufi masak semua tak makan..belagak..asyik dok ingat kat Lia jer w'pun time tu Lia dah nak kawin ngan pilihan family dia..

so..nak dipendekkan cerita..satu malam tu Sufi tertumpahkan susu atas dokumen si Rain..bukan salah Sufi pun..Rain tu yang hangin..boleh print lain apa..aku yang hangin time tu..hehehe..so..malam tu Rain keluarkan kata2 kesat kat Sufi..Sufi minta maaf dan cakap dia takkan ganggu Rain lagi..sedih aku ngan Sufi time ni..nangis seh..malam tu Rain keluar rumah..sakit ati ngan Sufi...

sepanjang dia keluar rumah..dia off kan hp..konon2 tak nak diganggu oleh Sufi..tapi time ni la rupanya ummi dan abah Sufi meninggal dunia..sebab kemalangan...kesian Sufi masa ni..aku nangis lagi..padan muka Rain time ni..tapi yang paling sedih tu..bila ayat pertama Sufi pada Rain..'terima kasih kerana sudi datang'..'dosa kelmarin Tuhan dan balas semalam'..serius beb..time ni lencun hujung selimut..

pastu kan..ntah mcm mana si Rain jatuh hati kat Sufi..dia nampak..Sufi lah wanita yang dia nampak dalam mimpi dia masa dia..masa ni Sufi sakit..Sufi demam .. tapi sebelum tu Sufi sakit @ demam..panjang la nak cerita..

tapi..seriyusss aku cakap..dalam sedih ada gembira..dalam sakit ati dengan Rain ada yang kelakar...baca la korang..happy ending..best..yang pasti ..tak rugi la..

5 comments:

noorazzahra said...

Assalamualaikum (wrt)
Sza, tq v. much sbb sudi buat resensi yg 'malatops' utk Bidadari Hujan. Seronoknya K.azah baca review Sza ni...duk senyum tak abis lg ni..btw, tq sgt2. K.azah minta kebenaran Sza utk link review Sza (yg mmbuatkn K.azah perasan berhari2..) ke blog K.azah ye..

tuan rumah said...

kak..boleh jer..saya mmg jatuh hati gila ngan karya akak..tak nak kasi org pinjam novel ni..takut hilang...nanti dah tak leh 'tgk' sufi ngan rain lagi...:D

noorazzahra said...

waduh2...lagi buat hati k.azah kembang sampai satu tempayan nih. Act kalau ikut versi asal, byk lagi sweet story ant Rain n Sufi tu tapi dh terkerat la..ingat nk masuk dlm blog tp tak de masa lagi ni..sibuk memanjang...:)

Anonymous said...

mmg bezzzz!

Anonymous said...

best giler, baru dapat baca siap menangis lagi... kenapa moment sufi kenakan rain x banyak.......but still meletops lah