Thursday, October 8, 2009

SYAWAL 2009 - DI KAMPUNG

Dah lama tak menulis..sibuk dengan segala hal..dah banyak memotivasikan diri supaya alasan sibuk tu tidak diletakkan ditempat teratas..tapi itu jugak yang masih menjadi no. 1..aku pun pening...

Cerita syawal kali ini sama seperti sebelumnya..Bersyukur sesangat sebab tahun ini masih diberi peluang untuk menemui Ramadhan dan Syawal..tahun depan entah bagaimana..sempat ke tidak..

Persiapan untuk menyambut syawal pun aku rasakan tak semeriah sebelumnya..rasa seperti tak beraya pun..kueh pun just beli 2 jenis jer..tart nenas (sebab suka) dan almond london (wajib beli)..lain2 tu tak der pun..kalau org lain sibuk cari kasut raya..tudung raya..brooch raya..aku tak prepare pun semua tu..malam nak balik baru aku packing barang...tapi aku dah listkan apa benda yang nak bawak balik..lepas kemas rumah..mop bilik..cuci bilik air..sapu depan..dapur segala..baru rasa tenang nak tinggalkan rumah..supaya balik nanti kepala tak serabut sangat...dah siap kemas..letihnya tak boleh nak cakap...tapi sebab semangat nak balik kampung..letih tu letak ke tepi..

Kami (aku, Maknah & Salwa) bangun pukul 2.30 pagi..mandi dan aku prepare sosej untuk bekalan sahur dan kami gerak pukul 3.00 pagi..best jalan pagi..sejuk je..mata tak mengantuk sebab aku dah prepare nescafe. Sempat singgah di 3 perhentian dan Subuh di Bukit Gantang...sampai kampung (umah Maknah) pukul 9.30 pagi...

Sampai umah..tak rehat pun..bukak peralatan jahit..jahit baju Kak Long..sian Kak Long..Mak Njang lambat jahit baju dia...tapi tak larat..mandi dan zzzzzz...lepas zuhur jahit sekejap dan petangnya pegi shopping raya..kali ni aku dan Kak Bib betul-betul budget..

Ari sabtu..aku ngan Kak Bib pi pasar..rasanya tiap2 tahun pun kami jugak (maklumla kami je yang dah besar dan masih bujang)..kali ni ayah tak ikut...mak oii ramainya orang..nak beli ayam pun berebut2..tapi sebab dah kenal ngan yang jual ayam tu..so tak yah la tunggu turn kan..kat pasar ni jumpa ramai sgt budak sekolah...aku buat-buat kenal ja..pahadal aku tak ingat langsung nama-nama depa ni semua..nak cover la katakan...

Menu raya seperti tahun2 sebelumnya ..dan chefnya sapa lagi kalau bukan aku...SOTO.. tahun ni buat banyak sikit tapi habis awal jugak..sedap kot SOTO aku ..dakpun depa ni jarang makan SOTO..dok jumpak Bihun Sup ja..

Raya ke2 hingga raya ke5 aku dah mula puasa..paham2 la kan sebab apa..n raya ke5 tu my sepupu..Yus dah sah jadi wife kat Shahril..SELAMAT PENGANTIN BARU NOH..kenduri ni aku doakan hangpa ber3 plak..happy for them..soalan bila turn aku tu..aku jawab lenkali..to be continue...

Tu je kot citer syawal aku kali ni..nanti kalau rajin aku uplodekan gambar..tapi tak der banyak gambar pun...


Anak & Mak = Kak Bib dan Puteri tunggal dia..Nurul Ain Natasya


puteri bongsu & Hadi- hadi palingkan muka sebab tak mau mak teh dia cium..hehehe..masa kat umah Mak Su ni..gambar aku tarak noh..

p/s:..to Puteri Bongsu (pembaca tetap blog aku @ adik bongsu)...duit raya yang banyak tu simpan la noh..kan nak ikut kami pi bercuti..hehehe..

No comments: