Sunday, June 15, 2008

SELAMAT HARI BAPA

Ayah...tak tau macam mana nak tulis untuk menggambarkan tentang ayah...tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata....ayah adalah ayah yang terbaik...aku bangga menjadi anak ayah...anak yang kuat membantah..(hahahaha...mmg kuat membantah pun)....ayah seorang yang sporting....tapi dulu aku pernah menangis kerana ayah tidak membenarkan aku untuk melanjutkan pelajaran di UiTM...ayah menyuruh aku untuk meneruskan pengajian di tingkatan 6....sedih sangat masa tu...tapi akhirnya ayah mengubah fikiran....aku dapat jugak melanjutkan pelajaran di UiTM Alor Gajah Melaka....pertama kali berpisah dengan keluarga..aku menangis...aku peluk mak...aku peluk ayah....akhirnya aku tamat juga pengajian di UiTM....kini aku terpisah lagi dari keluarga.....

Ayah....ujian yang kita sekeluarga lalui dulu cukup berat...hanya keluarga kita yang mampu memahaminya...orang lain tidak akan memahami apa yang kita sekeluarga lalui...tapi ayah dan mak tabah menghadapinya....ayah....penghujung 2007 yang lalu...ayah sekali lagi diuji...kehilangan arwah pakcik....kehilangan arwah tok pada 25 Disember 2007...dan akhirnya kehilangan arwah mak chaq sepuluh hari selepas arwah tok dijemput.....melihat ayah mengurut dada sebaik sahaja arwah tok menghabiskan nafas terakhir....kami adik beradik menjadi risau...takut sekiranya ayah tidak dapat menghadapi situasi ini....alhamdulillah...ayah kuat....sejak detik itu aku tekad....setiap kali akan balik kesini...ayah dan emak akan aku peluk dan cium...aku akan buang rasa malu untuk memeluk dan mencium kedua pipi ayah di khalayak ramai....(dulu aku malu untuk peluk dan cium pipi ayah di stesen bas...sekadar mencium tangannya sahaja)...

Ayah...doakan anakmu ini dapat menamatkan pengajian dengan jaya....doakan anakmu ni menjadi anak yang soleh....doakan anakmu ini sentiasa dalam LindunganNya..... ayah... INSYAALLAH..... andai ada rezekinya...kita akan bersama-sama menjejakkan kali ke "sana" bersama.....

Akhirnya...buat ayah tersayang ....selamat menyambut hari bapa.....

p/s: Selamat hari bapa untuk abang yang baru mendapat putera (muhammad nazmi hadi) ....abang mie...abang teh...abang saiful (ayah faris)...abang airman (ayah aina)...hafiz (ayah hadiff)...wadi..(ayah audadi)..abang hafiz...(ayah dania sofea)...encik halim...dr.amin....yusli...(ayah hanna)....mahyudi....abib...encik sazlan....bakal ayah...zikri...dan semua bapa2 dan bakal2 bapa di Malaysia atau dimana sahaja berada....

3 comments:

amnas said...

Untunglah kepada sesiapa jua yang masih punya bapa/ayah/daddy/walid/abah/papa/abuya/ etc...boleh ucap Selamat hari Bapa...aku pun beruntung juga, walau sudah tak punya bapa tapi masih boleh diucap buat suami tercinta dan juga menumpang kasih pada bapa mertua...Selamat hari bapa kalian...

buat tuan rumah, selagi ada nafas di hayatmu, kenanglah selalu insan yang bergelar ayah, dia tidak perlukan wang ringgit kita tapi perhatian kita...Buat ayahmu, semoga sejahtera dan diberkatiNya selalu...Amin!

nurul ain said...

kak mai....bersyukur kepada Allah kerana masih ada ayah...tak dapat nk bayangkan kalau dia dah tak ada...

amnas said...

Alhamdulillah....selagi ada kesempatan ayah masih punya nafas, pergunakan kesempatan yang ada...jika mampu, buatkan ayah bahagia walaupun kita bukan kaya harta...bukan harta semata yang membuat dia bahagia tapi hati dan sikap kita yang mampu buat dia gembira...