Thursday, July 3, 2008

KASIH ANTARA KITA BY NORISAH A. BAKAR

**************************************************************************************
Perasaan cinta bukan rasa mutlak yang boleh membawa ke mahligai perkahwinan. Nur Asyikin punya hati terhadap Zulkarnain. Namun, cinta mulis yang diidamkan oleh Nur Asyikin ditolak oleh jejaka itu. Tetapi selepas berjauhan dan tinggal di Australia, rasa menyesal dan cinta mula berputik di hati Zulkarnain. Timbul perasaan untuk mengait benih-benih cinta yang telah diabaikannya selama ini. Apakan daya, hembusan angin yang lembut tidak dapat menyampaikan suara hatinya itu. Cinta dan hasrat hati Zulkarnain terkubur jauh kerana jarak antara benua yang telah memisahkannya. Nur Asyikin pula berdepan dengan pelbagai dugaan hati dan juga kehidupannya seharian. Bagaimanapun, roh cinta kemudiannya hadir dalam dirinya. Ahmad Zakuan lelaki yang kurang dipandang ramai kerana statusnya hadir dalam hidup Nur Asyikin. Sayangnya, pelbagai dilema timbul menghalang penyatuan hati antara mereka berdua. Ahmad Zakuan cuba melamar Nur Asyikin. Cuma mampukah dirinya diterima oleh gadis yang menjadi dambaannya itu? Hanya jodoh, keadaan dan kekuatan cinta antara mereka yang mampu menyatukan kedua-duanya di jenjang pelamin. Doakanlah penyatuan mereka itu.
**************************************************************************************
Hanya dengan satu malam sahaja aku dapat menyudahkan membaca Kasih Antara Kita.... hanya satu sahaja dapat kukatakan...AKU SUKA BANGAT DENGAN CERITA INI....tidak seperti kisah cinta yang lain....mungkin ada sedikit persamaan antara aku dan Nur Asyikin...dan Zulkarnain seperti "dia".... aku suka dengan susunan cerita ini...sepertimana aku sukakan karyanya sebelum ini....Rindu di Angin Lalu....tidak meleret-leret...cerita yang ditonjolkan seperti cerita sebenar ... yang tidak menampakkan unsur-unsur berangan je lebih...semuanya nampak logik....mula membaca...aku marah dengan watak Zulkarnain...kenapa yer aku marah sangat...mungkin jiwa "dia" ada disitu...aku jadi terlalu emosi....tapi...aku jadi suka bila Ahmad Zakuan muncul...aura Ahmad Zakuan dan Nur Asyikin seakan-akan meresap ke dalam jiwa aku (ceh...terlebih emosi plak yer).... hanya dengan Ahmad Zakuan menyebut "Syikin" sahaja aku boleh tersenyum sorang-sorang...kalau orang tengok mungkin cakap aku gila....aku suka part Ahmad Zakuan dan Nur Asyikin setiap kali mereka keluar makan bersama...cara cemburu yang ditunjukkan oleh Ahmad Zakuan... nampak matang..sematang gambaran yang diberikan oleh penulis... Ahmad Zakuan seorang yang romantik tapi dengan caranya tersendiri...bukannya dengan meberi bunga atau apa sahaja yang boleh mencairkan hati wanita...tapi dengan cara dia menunggu Nur Asyikin...merenung Nur Asyikin...bisa sahaja mendebarkan hati Nur Asyikin...Adusss..nanti aku gambarkan lagi kisah mereka...untuk pembacaan kali yang kedua dan seterusnya....
TAHNIAH BUAT PENULIS....aku tunggu Kak Wan Amalyn untuk memberi pendapatnya mengenai cerita ini.....kak wan pandai lagi menulis...:D

16 comments:

daun said...

Kasih antara kita...
selalu meniti di bibir, tetapi jarang untuk menghargai.
Kasih antara kita...
terpahat di hati, abadi selamanya.
Kasih antara kita...
subur mewangi walau tiada meniti di batas mungil namun terkesan di seluruh maya..

Nur Asyikin:
Puteraku Zulkarnain, setiap belah hatiku, setiap ruang nafasku hanyalah untukmu. Tetapi, siapalah aku, hanya jiwa yang tiada ruang di bayangmu, sekadar mampu mengusik bayang-bayangmu, mengelus maya wajahmu, menatap syahdu rinduku padamu...hanya aku, tidak dirimu.
Mengubat hatiku, pergilah sang aku menjauh darimu, merawat lara yang rawan, agar usai rinduku, redha diriku akan siapa aku di sisimu..menjauhlah aku, moga di sana aman dan tenang tempatku.

Zulkarnain:
Nur Asyikin, nafasku sudah merata, hatiku belum terbuka, bayangku masih milikku seorang, belum rela diusik sesiapa...
Nur Asyikin, jauhnya jiwamu di sana, merentap jiwaku secara tiba-tiba, bagai bayangku diragut pergi bersamamu...
Tiba-tiba aku menjadi rindu, hanya mampu ku titip ke angin lalu, walau ku tahu entah ke mana ia arah tuju...
Benua, andai dapat ku cantum dengan kudratku, pasti ku orak langkah ku ke sana, mencari sang jiwa yang tiba-tiba mencuit nadiku...apakan daya, aku hanya arjuna biasa...

Ahmad Zakuan:
Nur Asyikin, bayangmu dambaanku, wajah mulusmu membelai jiwaku, jiwamu bagai nadi dalam nafasku...
Nur Asyikin, rela ku dakap kasih dinginmu walau ku tahu kau sukar buatmu. Nur Asyikin, biar lelahku mencarimu walau ku tahu tenangnya dirimu menongkah arus. Nur Asyikin, hanya doaku yang mampu menolongku untuk ku mengisi ruang hatimu...

tuan rumah said...

adusss...sedapnya...bolehkah saya tahu siapa daun....

kupukupu said...

ehem.... daun adalah.... jeng jeng jeng.... entah....

tapi yang penting sekali.... daun nih kompem da bace buku nih... atau penulis buku nih... uiii... sedap tuh ayat ...

tapi padan muke kat zulkarnain.. sebab tak pandai menghargai apa yang ada didepan mata...

kasihan pada zakuan yang mengharapkan cinta asyikin...

tapi...asyikin...
cinta tak cukup dengan kasihan...
cinta tak cukup dengan kerinduan...
cinta tak cukup dengan kesetiaan...

yang penting:
persoalan cinta memang susah....

bak kata nabil:
"Lu pikirlah sendiri...!!! "

huhuhuhu... :p

amnas said...

Ni soal hati ke?...ke hati soal?..soalnya, bolehkah cinta dipaksa?..walau kita tahu cinta boleh di semai, di baja..
Tapi tak mustahil cinta boleh menghidupkan jiwa yg mati, malah boleh juga membunuh jiwa hingga mati.
Wallahualam..

dfar90 said...

....
Kau membuat ku berantakan
Kau membuat ku tak karuan
Kau membuat ku tak berdaya
Kau menolakku, acuhkan diriku

Bagaimana caranya untuk
Meruntuhkan kerasnya hatimu
Kusadari ku tak sempurna
Ku tak seperti yang kau inginkan
.....

tuan rumah said...

kupu-kupu------> kita dah tahu siapa daun....then akhir cerita..zakuan tetap dengan asyikin...kata zakuan..."saya tau awak pun tahu apa yang ada di hati saya"....heheheh

dfar90----->wahhhh...tak sangkanya...pandai jugak ya bermadah berhelah ni....:D

dfar90 said...

iyer kerr..alhamdulillah..berakhir dgn keindahan antara asyikin n zakuan..amin...:D

...hehehe..ambe leh berhelah jer..bermadah...kener pikir dulu...:))

tuan rumah said...

berakhir dengan penuh kegembiraan...:d

dfar90 said...

..amminnnn....

Anonymous said...

salam tuan rumah.. salam perkenalan dpd sy.. terdahulu sy ingin ucpkn terima kasih kerna telah membaca KASIH ANTARA KITA dn menyukainya.. terima kasih utk sebuah review yg bagus sehingga membangkitkan keinginan utk menghasilkn yg lebih baik di masa depan.. utk ini jgk, sy ingin minta izin utk copy ulasan saudari ke blog peribadi sy.. blh ya?

-Norisah A. Bakar aka nor ash burn
http://norisahabakar.blogdrive.com

tuan rumah said...

salam buat kak norisah... saya mmg amat menyukai semua novel akak...minat sangat sebab gaya penulisan yg dapat memikat hati... mulanya nak tunggu ulasan dari kak wan duylu baru nak beli...tapi setiap kali pergi mph..asyik pegang buku yang sama...saya pujuk umi untuk beli...maklumla poket tgh kering...so bila umi beli...saya pun baca dulu...mmg besttttttt....saya suka...

akak boleh copy ulasan tu utk blog akak...moga dapat hasilkan karya lagi selepas ini...

p/s: saya bayangkan zakuan seperti officer baru yang lapor diri kat jabatan saya...aura zakuan seperti aura dia...

kupukupu said...

erm... maknenye encem la ye pfficer baru tu.. ekekek...

amnas said...

Wahhhh....ada kupu-kupu berterbangan kat bilik opis tuan umah yeeee.....hmmm...padanlah suara ceria berbunga, tanda hati sedang bergembira!...

Err...kekupu, nampaknya ada pencabarlah awak, apa kata tukar nama jadik rama-rama lak?..(Kene tnya Ella dulu ke kalo nak pakai nama tuh? :))
Hehehehe...

dfar90 said...

kekekekee...hensem jgn perangai tk hensem dah laa...:D...

tuan rumah said...

bro...perangai tu tak tau le...tapi kalah le sheikh muzaffar ngan dia...hahahaha...sib baik la laki org...kikikiki

dfar90 said...

laki org kerr...huhuhu bahayer tuh.....ada MBA tuh....:D kekekekekee..aper daaaa..nyakat org jerr ambe nih...:D...time up!..