Sunday, June 20, 2010

biarlah 'asli'

ermm..aku baru menghabiskan 1 novel ni..aku beli sebab 'gosip' pasal novel ni gah diperkatakan..gila hangat la..sebab dia ada followers sendiri...tapi bila dah mula baca..aku boleh tutup..letak tepi..

pada aku..biaqlah sesebuah karya tu asli..biaqlah datang dari idea sendiri..jangan cilok sana..cilok sini..kalau tak der idea sgt..jadikan novel tu pendek..letih sebenarnya kalau baca novel yang sekejap sana..sekejap sini..tak paham sey..apa yang nak disampaikan sebenarnya...

aku dah ada pengalaman lebih 12 tahun menjadi pengumpul dan pembeli novel dan tak pernah miss sejak pesta buku diadakan..jadinya..aku dah tau kalau ada novel2 yang menciplak hasil karya orang lain..jangan la buat cenggini..dah terang2 dua part dalam novel tu dia tiru novel seorang penulis yang aku kenal..sebab apa aku dapat cam..sebab aku peminat setia penulis tu..confirm2 dua part tu dia tiru meskipun dia cuba adjust2 sikit2...tapi aku still boleh tangkap..

mesti orang cakap..kalau tak suka tak payah bacakan..yer..tau..tak suka tak payah baca...tapi..dik non..biaqlah asli yer dik non..timba pengalaman dulu..jangan meraban sgt...secara jujurnya ..aku sendiri pernah cuba2 untuk menulis cerpen..pernah aku hantar untuk satu blog tu..aku tak guna nama sendiri..aku guna nama lain..dan aku pernah emailkan karya aku pada Fauziah Ashaari suatu ketika dulu..hahahaha..lawak gila...banyak komen dia sebenarnya..so..aku tau bukan senang nak menulis sebenarnya..kena banyak buat research...

kenapa yer aku tak nyatakan apa buku tu...sebabnya..tak perlu la kan..kalau seseorang tu mmg peminat novel2 melayu ni..dia akan tau..

so..selamat membaca...

No comments: